Thursday, December 11, 2008

memanfaatkan masa kecil yang sgt berharga


~fidaa', my li'l mujahid; wearing topi zirafah..pada hari raya Aidiladha (bilal gerenti geram nak cubit pipi fidaa' ^_^)

kepada para ibu bapa yg mempunyai anak2 yang belum ke tadika;
1-kanak2 pada peringkat umur 3-6 tahun sangat gemar mendengar nama2 baru. masa inilah paling baik kita memperkenalkan nama Allah, malaikat, rasul2, para sahabat Rasulullah dan juga pejuang-pejuang Islam

2-adalah peting untuk kita ketahui bahawa kecerdasan anak perlu diransang sejak lahir lagi, tidak perlu menunggu umur 3 tahun untuk mengajarnya menyebut spt di atas. walaupun ketika baru lahir, kelihatan seperti bayi sangat tidak memahami apa yang kita ajarkan, jangan risau.

ketika ini, perkataan2/ nama2 tersebut perlu selalu disebut untuk memberi otaknya maklumat dan membiasakannya dengan maklumat tersebut.

kadar otak manusia membangun PALING PESAT semasa berumur 0-3 tahun. jika ransangan dan pelajaran diberikan pada waktu ini, ia akan menimbulkan kesan yang paling besar untuk menaikkan taraf kecerdikannya.
--------------
anda peduli? saya peduli. kerana saya yakin masa depan adalah untuk Islam, maka saya percaya bahawa anak saya perlu disediakan untuk menggalas amanah yang lebih besar daripada yang kami tanggung di zaman ini. asas yang paling utama ialah aqidah yang salim. ia harus ditanam dalam jiwa setiap little mujahid sejak dalam kandungan lagi.

4 Comments:

At 12:19 AM, Blogger muhammad_alfateh said...

Aduh, comelnya..... Macam opal masa kecil. Bila balik nanti mesti baby ni dah besar. Takpelah, "bangunmu esok menjadi pejuang mujahid sepanjang zaman, ya fidaa!".

Salam dari Ammu Bilal :D

 
At 7:16 AM, Blogger Setelus Hati Zinnirah said...

Yam..
comelnye la baby yam ni...ciumkn dia tuk akak ek... :)

 
At 11:52 PM, Blogger Unknown said...

Sgt puas hati dpt dukung&'bergusti' dgn Fidaa' masa di PKN!!=p

plg best, bila as dukung & bg salam pd Fidaa', die yg tgh tdo, terus bergerak...seolah2 menjawab salam mak cik As die ni!!^__^

& best jgk...As dh ada teman yg ejaan nama sama kt belakang selain k.Hanaa'(JK Kebajika KNL '09)...>Asmaa'=Fidaa'...bestnyerr!=)

 
At 11:22 PM, Blogger anin said...

membesar dgn pesatnye.. kak yam.. doakan kite jugak ye

 

Post a Comment

<< Home