Monday, August 07, 2006

MUSIBAH DI MUTUR SRI LANKA

Aslm wbkth,

Ikhwah dan akhawat yang dirahmati Allah swt.

MUSIBAH DI MUTUR SRI LANKA
Di tengah- tengah kesibukan umat Islam menanggani isu Palestin, satu lagi musibah menimpa keatas umat Islam Sri Lanka. Jarang- jarang kita mendengar pergelutan di sana. Hakikatnya ialah masaalah di sana adalah masaalah yang dilupakan atau tidak disedari. Kini wilayah padat penduduk Muslim MUTUR Sri Lanka dalam keadaan bahaya. Umat Islam Sri Lanka memerlukan perhatian kita.

Umat Islam di Sri Lanka tersepit di antara dua dua pihak yang bertelagah; Kerajaan Sri Lanka yang majoriti berbangsa Sinhala dan Gerakan Pemberontak Tamil (LTTE) . Gerila Tamil Elam telah menyerang wilayah Mutur dan memaksa empat puluh dua (42) ribu penduduk meninggalkan tempat tinggal dan kira- kira 170 orang terbunuh.Kira- kira satu Walaupun penentangan dibuat oleh pihak Kerajaan, ia sebagaimana biasa tidak begitu berkesan. Untuk makluman isu perkauman dan diskriminasi agama telah sekian lama berlarutan. Jika umat Islam diserang oleh gerila Tamil, pihak Sinhala yang menguasai Kerajaan tidak bersungguh- sungguh mempertahankan rakyat nya. Umat Islam pula tidak diberi peluang untuk mempertahankan diri mereka. Tamil Elam cuba menguasai Trincomalee sebuah pelabuhan semula jadi yang ramai penduduk Islam di sana.

Setelah menerima penerangan dari tiga (3) orang wakil dari Sri Lanka semalam, kita akan mengadakan perbincangan dengan rakan- rakan NGO Muslim; ABIM, ISMA dan lain- lain untuk melihat apa yang boleh kita lakukan untuk membantu umat Islam Sri Lanka. Menggesa negara anggota OIC supaya tidak membenarkan PROXY Tamil Elam beroperasi di negara Islam, penyerahan memorandum kepada Duta Sri Lanka di Malaysia adalah di antara pilihan yang boleh dipertimbangkan. Kita juga meminta pihak gerakan atau NGO di Sri Lanka mengantarabangsakan isu kezaliman Tamil Elam terhadap penduduk Islam.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home