Thursday, May 18, 2006

Siri 4-PESAN DR. MUSTAFA AT-TAHHAN



inilah yang sangat saya tak sabar2 untuk berkongsi dengan kalian semua..inilah yang saya kira mutiara yang sangat berharga yang saya kutip dari pertemuan di jakarta...cara dan gaya saya menyampaikannya tentu berbeza..ayat beliau SUUUNGUH menyentuh hati...dan anda hanya bisa mendapatkan kepuasannya jikaanda mendengar sendiri dari beliau...inilah saya kongsikan secebis dari yang sempat dicatat..

1-al-mustaqbal lilislaam, la syak walaa raib (masa depan adalah milik Islam, tiada sedikit pun sangsi dan tiada ragu tentangnya)...inilah yang merupakan salah satu elemen yang perlu kita yakini jika kita mengaku sebagi muslim..bukankan ia telah dibentang dengan panjang lebar dalam karya maaza ya'ni intimaai lil islam?

2-walaakin laa budda bil `amal...faqad nahtaaj an na'mal
tetapi ia tidak mungkin direalisasikan melainkan dengan amal, melainkan kita bekerja bermati2an untuknya, maka yang diperlukan adalah kita terus bekerja!

3-qum faanzzir! qum wasta`iiduu
bangkitlah dan berilah peringatan! bangkitkah dan bersiaplah!!!

4-innallazi ya`iisyu linafsihi qad ya`iisyu mustariihan walaakin ya`iisyu soghiiran fsayamuutu saghiron

sesungguhnya orang yang hidup hanya untuk dirinya, maka dia akan hidup dengan penuh kerehatan dan kesenangan, tetapi kecil (sumbangannya kecil, kehidupannya kecil dan sempit), dan dia akan pulang ke pangkuannya Tuhannya sebagai insan kecil (yang tidak dipandang)

faammal kabiirullazi hamila haazal amruthaqiil, wahuwa masyghuulun bil amal wadda'wah famaa lahum min naum

dan orang2 yang besar itu (orang2 yang dipandang mulia) ialah orang yang menggalas tugasan berat ini, dan dia sibuk dengan amal dan da'wah, maka tiadalah baginya kerehatan (dalam kehidupan duniawi)

faqad madho `ahdun naum
sesungguhnya masa tidur telah berlalu!

5-yanbaghi an na'mal lailan wanahaaran faqad
yang dituntut ke atas kita cuma bekerja bersungguh2 siang dan malam sahaja! (siang dan malam SAHAJA? perhatikan balaghahnya)

6-nahnu nantasir bihusnil mu'amalah ma'allah wa ma'annass
kita akan menang kerana hubungan kita yang baik dengan Allah dan sesama manusia

7-asas amal kita adalah tarbiah!

8-ketika menceritakan saat mereka membawa seruan da'wah ke bumi Africa, penduduk di sana berkata: "aina antum??! nahnu nantazirukum munzu zaman" di manakah kamu selama ini?? kami telah menantimu sejak sekian lama (menanti cahaya Islam dan sebaran da'wah)

kullul muslimiin fil `aalam yantaziruunakum...seluruh muslimin di dunia menanti kamu!

izaa ahsanna at-ta'aamul, sayadkhuluunannaas fi diinillahi afwaaja
jika kita peroelookan muamalah kita, maka manusia akan masuk ke dalam islam secara berbondong2


9-Kita akan keluar dari dewan ini dengan penuh keyakinan bahawa Islam akan menang dengan keberadaan kita....Allahuakbar!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home