Thursday, March 09, 2006

Kembara ke bandung (siri 4)

8.00pm WIT : Dinner di Dapur Teteh

setelah solat jama’ taqdim, mak mengetuk pintu kamar, mak, ayah dan lain2 akan mendahului kami menuju ke Dapur Teteh. Kami harus berjalan sendiri ke sana nanti. Haha! Belum pernah mak dan ayah biarkan kami berjalan sendiri dalam kawasan baru, apatah lagi pada waktu malam. Tapi, benar! Di sini sememangnya dipercayai. Damai dan aman!

Seketika kami tiba di Dapur Teteh, ketika kami baru hendak memesan makanan, azan isya’ berkumandang dari masjid Daarut Tauhid. Waiter diam seketika menghormati dan menjawab azan! Uh! Kalaula semua waiter kat restoran lain camni…

Kuliah maghrib tadi belum habis, disambung sedikit lagi. Wait..wait..kami di restoran! Macam mana bias dengar tafsir Ar-Rahman yang disampaikan di masjid??? Di sini, da’wah memang disokong dengan teknologi. Di seluruh Daarut Tauhid, anda bisa mendengarkan atau menonton ceramah yang disampaikan di masjid, sama ada melalui televisyen atau radio.

Bukan sekadar itu! Selesai kami makan malam, kami berjalan pulang menuju hotel. Jalanan kelihatan sibuk! Bayangkan apa pula tarikan malam itu? Yang menghimpun seramainya manusia duduk berteleku di atas jalan, di tepi jalan, lantaran masjid penuh! Jalan menuju hotel kami ditutup, manusia memenuhi bahagian kiri jalan itu (jalan kanan dikhususkan utk kereta yang perlu masuk), manusia turut memenuhi dataran depan kedai swalayan berhadapan dengan masjid! Akhirnya kami sekeluarga membeli jus alpukat dan duduk di tepi gerai. Dari situ, kami dapat menyertai kemeriahan yang menarik sejumlah manusia ini—kuliah dari Aa Gym. Screen besar dan tv diletakkan di merata2 tempat, sehingga tak melampau untuk mengatakan yang SELURUH warga Daarut Tauhid (termasuk para peniaga yang sedang meniaga, para pengunjung yang sedang makan malam/ membeli belah) bisa mendengarkan ceramah dan melihat wajah penceramah! Menakjubkan!

Yang lebih menakjubkan tentunya isi kuliah tersebut! Benar2 membasahi bumi hati! Inilah yang kucari sejauh ini—kekuatan yang dimulai dengan sesuatu yang berupaya membasahi bumi hati! Aa Gym bercerita dengan gayanya yang bersahaja, memikat hati dan menyusup ke jiwa tentang—MEWARISKAN YANG TERBAIK!!! Sebagai bukti kita beriman kepada adanya hari Akhirat, dan semua manusia akan mati, mewariskan yang terbaik adalah kemestian! Hidupnya kita di dunia ini haruslah menjana manfaat selama mana kita hidup, malah selepas kita mati pon!

Nabi Ibrahim membina Kaabah yang manfaatnya melata hingga hari ini! Bayangkan! Tanya diri sendiri—apa pula kebaikan yang kita wariskan??? Tulislah sesuatu kerana ilmu yang dimanfaatkan pahalanya berlanjutan walau setelah kita mati, begitu juga dengan amal jariah dan doa anak yang soleh.

Beliau turut menyentuh tentang ‘belajar daripada kesusahan’. ‘Rumput yang tumbuh di kawasan gersang, akarnya lebih kuat dari rumput yang tumbuh di kawasan subur’….Di kesempatan itu juga, dipromosikan kutipan infaq yang akan berjalan sebentar lagi untuk membina sebuah lagi masjid di sebuah lagi kawasan di Bandung yang akan dibangunkan seperti kawasan Daarut Tauhid.

Dikongsikan juga seminar terbuka nasional utk menyokong Rang Undang2 Anti Pornografi dan memohon sokongan penuh daripada para hadirin.

Seketika sebelum kuliah berakhir..seorang wanita bernama Ibu Suparni bersuara di microfon hadirin. Kufikir ibu ini mahu mengajukan soalan. Rupa-rupanya…dia memohon untuk diislamkan. Terkesima aku seketika..benar! Benar-benar terkesima!

‘Aa Gym..mohon saya diislamkan…’katanya mengakhiri kisah hidupnya. Ya Allah…Allah..besarnya rahmatMu! Syukur atas hadiah hidayahMu..

Lalu ibu itu diajar mengucapkan syahadah disertakan maksudnya dalam bahasa Indonesia. Alhamdulillah..aku tidak nampak di mana ibu itu, kalau dia ada di hadapan mata, mahu sekali aku memeluknya dan berkata, ibulah saudara seiman kami!! Allahuakbar!!! Seluruh kasawan itu bisa mendengarkan saat keislaman ibu Suparni! Lalu, Aa Gym mengakhiri sesi penuh makna malam itu dengan doanya…Aku redha dengan ALLAH sebagai Tuhan, dan Islam sebagai Deen, dan Nabi Muhammad sebagai Nabi dan Rasul…

Kami sekeluarga bangun dari tempat duduk di tepi gerai..dan berjalan menuju hotel…diam..hati menangis…penuh syukur..di sepanjang perjalanan, para petugas mengutip infaq mendapat sambutan hangat! Kain2 yang digunakan utk mengutip infaq penuh!MasyaAllah alhamdulillah!!

----------
nota kaki: pewh! habis pon kisah hari khamis, lepas ni hari jumaat plak..bersambung..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home