Monday, February 13, 2006

kembara ke bandung

dear blog,
sebetulnya sudah lebih 2 pekan aku nggak mengisi blog ini..haha..sudah berbaur bahasa indonesia! baru pulang dari kota bandung semalam...smpi jam 12 tengahari waktu malaysia.

cuaca di bandung seperti dijangka dengan keadaan geografinya yang terletak di antara pergunungan...sejuk!(tapi tak sesejuk winter di dundee la..haha)pagi2 aku bisa menggeletar..smpi ke tulang..tapi bila panas..boleh tahan jugak! smpi menggelupas gak sebahagian kulit muka..huhu..

banyak betul nak diceritakan...sudah tentu rihlah ke bumi Indonesia...yang paling menggamitku adalah buku2nya yang bisa menggilakan aku...MURAH, BANYAK PILIHAN, MENARIK!!!

dengan sedikit duit yang ada, alahamdulillah, berhasil membeli 13 buah buku dan majalah..tak ketinggalan, sempat juga beli koran PIKIRAN RAKYAT..nak tengok berita dari perspektif masyarakat indonesia..

kami menginap di DT (Daarut Tauhid)..specifically di cottage Darul Jannah 2, kemudian ke DJ1...Daarut Tauhid sememangnya tempat yang mengagumkan! dengan pimpinan akh Aa Gym dan bantuan ALLAH,ia berhasil mengetuk banyak pintu hati manusia!

tempatnya aman bangat! belum pernah ayah mak membiarkanku jalan bersendirian, apatah lagi di tengah malam...huhu..tapi di DT tak merisaukan...kebersihan...mmg ngetop! apatah lagi dalam keadaan rata2 bahagian masy Indonesia yang pernah kulawat kurang mementingkan kebersihan, DT mmg dasyat! hinggakan ke masjidnya pon! semua org sudah seperti maklum bagaimana aturannya menyusun sepatu! SANGAT tersusun!

ada yang meggelarnya mini makkah..saat hampir azan, penggerai sudah siap menutup kedai, bersiap2 semuanya menuju masjid Daarut Tauhid...kalau ada yang berjalan merentangi jalan ke masjid, tentu berasa sangat segan dan malu! seolah2 anda seorang saja yang tak ke masjid..

awal pagi yang meriah....kalau anda menginap di kediaman2 di sini, petugas hotel akan bertanya, "mahu saya kejutkan utk qiyam?" huhu..terharunye..rata2 masy di sini jam 2.30 sudah memenuhi masjid..kalau hari minggu, subuh masjid dah penuh, kene solat kat tepi2 jalan2..itupun penuh! duh! bayangkan! ada ke satu kawasan yang tiap2 minggu saat qiyam masjid penuh?? qiyam men! belum lagi solat subuh!!

hm..gitula kire2nye...so, ni baru introduction lho..(hehe)..bagi suspen sket..insyaALLAH catatan kembara penuh akan disiapkan dan dimasukkan...emangnya ini PR (keje umah/ homework) yang diberikan naqibah gue kerna nggak pergi ke prog PENA ahad lalu..heheh..

wallahua'lam..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home