Tuesday, January 24, 2006

ukurannya pada isinya..

mengukir kategori umur manusia...
kayu pengukurnya bukan pada panjang pendeknya umur...
tapi BAGAIMANA KITA MENGISINYA...

pernah sekali saya menghadiri satu muzakarah, speaker satu slot tu bertanye, "rasa2 sepanjang umur awak sekarang ni..berapa banyak masa yang awak boleh bazirkan?". tiba giliran saya...saya menjawab, "kalau persoalannya berapa banyak masa yang BOLEH (mengikut kefahaman saya, bermaksud mampu) dibazirkan...jawapan saya...seumur hidup pon boleh dibazirkan"...

ya..kalau manusia mahu, seumur hidup pon boleh dibazirkan, tapi kita diberi pilihan..untuk membazirkannya ataupun tidak, sedang setiap pilihan pon ada consequences tersendiri...ganjaran dan balasan..take ur pick!

dulu..ketika saya mencongak2 masa depan, nak kerja apa dan sebagainya...akhirnya ayah berpesan..yang pesannya saya ingat sampai sekarang...hidup ni bukanla sangat berkisar tentang apa pekerjaan kita, bagaimana kita dapat menyara hidup, bagaimana kita nak mencari gaji etc...tapi ada persoalan yang lebih penting..bagaimana kita mengisi kehidupan kita...

ia persoalan yang lebih besar dan lebih menyeluruh...
ia persoalan yang akan membawa kita kembali kepada 4 persoalan pokok;
dari mana kita datang
ke mana kita akan kembali
mengapa kita dijadikan
apa tujuan hidup ni?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home