Wednesday, January 11, 2006

berapa lama lagi awal muharram 1427H??

Soalan quiz hari raya qurban: BERAPA HARI LAGI KITA AKAN MENYAMBUT AWAL MUHARAM????

15 saat dari sekarang...tit tit tit tuuuuut..masa tamat..

tak ingat??? lorh...come on..duh..WAKE UP!!!

LAGI 19 HARI LAA!!!

lagi 19 hari kita akan menyambut tahun baru!!! 1 Muharram 1427H jatuh pada 31/1/06. Apa persediaan kita untuk menyambut tahun baru kita ni???

semasa pertemuan dengan akhawat Aceh di Rabbaniyah, ketika bertaaruf, salah seorang ukht berkata..."saya berhijrah pada tahun sekian sekian"..saya merespon: "berhijrah dari mana?"..beliau tersenyum..kemudian baru saya faham..aduuh..apela lambat sangat..isk..

hijrah yang beliau maksudkan...ialah hijrah dari seorang insan yang tercari2 arah kehidupan kepada penglibatan dalam jemaah utk menjadi insan khalifah daieah ilallah, yang jelas erti dan tujuan hidup...masyaAllah...belum pernah saya ketemu insan seperti ini..satu perkataan yang biasa didengar..tapi penggunaannya kali ini bisa buat saya menangis..berguling2 rasanya..

kalau begitu apa saya sudah berhijrah??? APA SAYA SUDAH BERHIJRAH??? YA ALLAH..APA SAYA SUDAH BERHIJRAH??? saya harap sudah..dan saya harap saya akan terus bersedia untuk berhijrah, menghayati dan terus menghargai erti hijrah...

kalau sudah..dulu ketika saya menjadi muhajirah di kalangan muhajirin dan muhajiraat...saya amat berterima kasih kepada para ansar yang menyambut dan membimbing saya...berkorban apa sahaja demi berkongsi nikmat iman dan islam penuh rahmat dengan saya....dan semoga pengorbanan yang saya lakukan demi hijrah itu diterima Allah....semoga ia kekal menjadi inspirasi buat bekal kembara kini dan akan datang...

kini, saya mahu menjadi insan bertaqwa di kalangan ansar yang sentiasa bersedia menerima dengan hati dan tangan terbuka sesiapa sahaja yang ingin kembali kepada Allah...semoga saya terus tabah bersedia mengorbankan segala yang termampu demi berkongsi rahmat iman dan islam milik Allah ini dengan seluruh alam...

saudaraku...ramai lagi potential muhajirin di luar sana...kitalah ansar yang mereka nantikan...nnti bila kita harus menjadi muhajirin...carilah ikhwah dan akhawat sefikrah seaqidah...merekalah ansar yang kita pasakkan thiqah dan ukhuwwah...walau di mana kita akan berkelana...

saudaraku...sediakanlah sambutan terbaik utk awl muharam ini..bak kata aisyah z...apakah ertinya sambutan yang baik itu? pada baju barukah? pada lauk pauk kah? pada kuih muihkah? tidak semestinya..kerana ada yang menyambutnya dengan tumpahan darah fi sabilillah...sambutlah ia dengan hatii tenang penuh tunduk dan syukur pada Rabbul 'Aalamien...kalau ada kemampuan...kita GEGARKAN INSAN SEKELILING KITA!!! biar mereka bukan sekadar TAHU tetapi bergegar rasa hati saat mengingatkan Muharram bakal tiba..saat mengenangkan peristiwa hijrah agung 1427 tahun yang lalu!!!

buat sesuatu!! masih ada masa!! sempat! tahun lalu..masih kuingat..kami berkumpul di ADM TR5, bersetuju membantu menampal poster di seluruh kampus...poster sambutan awal muharram..poster dengan kata2 yang menusuk qalbu membakar semangat membasahi bumi hati...WHERE ARE THE ANSAR TODAY???

tahun ini??? serlahkan kreativiti anda..jom kite semarakkan sambutan maal hijrah! yang kontemporari..yang menusuk hati...membasah nurani! jom!!!

p/s: sahabat2 di spore, tahun ni ada Hijrah walk lagi??? A walk to remember eh?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home