Friday, November 04, 2005

menangis di hariraya...

detik2 terakhir ramadhan..
alhamdulillah ALLAH izinkan aku buat satu bende yang aku tak dapat buat pada Ramadhan tahun lalu...tambah lebih bermakna, bende yang aku mohon dengan sangat dapat dilaksanakan ramadhan tahun ni tu...ALLAH izinkan ia berlaku kira2 10 minit sebelum Ramadahan 1426H berakhir...dan akhirnya aku menangis tak henti...
perjalanan pulang ke kampung bermula jam 3pm..kire2 6.30pm sepatutnye sampai..tapi sebab berhenti solat asar qasar kat air keroh..so, dekat kol 7pm gak la sampai...
masa tu..aku dah gabra! sempat ke nak laksanakan bende nih! sepanjang perjalanan, tak boleh tido! kene berjaga dan siapkan apa yg boleh disiapkan sedaya mungkin, mmg penat, tak cukup nafas rasanya...suara pon da serak2...bile ayah da mule membelok ke parit botak..aku da makin gabra! sebab nak kene berjuang mendepani masa dan malam gelap yg akan tiba sedikit masa lagi...aku teruskan bacaan hadar yg sedari rumah tadi aku mulakan sisa2 yang belum dihabiskan...teruskan berjuang!!! dah la tu..buka pose kat johor cepat plak tu dr KL..lagila aku gabra...dah nak melalak rasanya..
dan akhirnya...aku habiskan surah an-naas...pusing terus..sambung al-faatihah dan 5 ayat dari al-baqarah..tanda perjuanganku mentadabbur quran takkan berhenti dengan tamatnya ramadhan..tapi ia baru satu permulaan...
lepas tu terus baca doa khatam quran, qunut nazilah..dan doa mcm2 doa dengan linangan air mata yang tak henti..bilal sempat cuit bahu..separuh membisik..doakan kebaikan untuk dia sekali...aku menangis lagi...air mata mcm tak nak henti..SEDEH SANGAT RAMADHAN DAH MELAMBAI PERGI....SEDEH SANGAT!
malam tu. lepas iftar ngan atok nenek...solat maghrib n isya' jama' taqdim dan qasar..aku terpaku...baca quran..menangis lagi...sujud menangis lagi....entah bleh jumpe ramadhan lagi ke tak...
though esok raya, raya kini padaku punyai satu makna yang tak sama seperti dulu...makin merangkak usia..raya makin diisi dengan makna berbeza..yang penting lebih menenangkan dan mendamaikan though sangat sederhana..seingatku dulu, masa kecik2 kecoh siapkan segala mak nenek raya...kalau tak aku bisa jadi roti muncung berhari2!..
tapi tahun ni, aku tak pegi shopping pon, 28 ramadhan aku temankan adik2 dan mak ayah..itupon beli barang derang..macam takde selera nak beli barang baru untuk raya...aku rasa cukup dengan apa yang ada...though raya tak pakai baju, tudung atau kasut baru, aku rasa cukup tenang...ia hari tanda kemenangan mendidik hati...justeru, ketenangan hati yang paling aku harapkan di hari raya...
sebelum tidur..sempat pesan dengan bilal,.kita bangun qiyam esok! Nabi pesan..siapa menghidupkan malam hari raya, hatinya tidak akan dimatikan tatkala hati2 manusia dimatikan...amalan yang dah ditrain sepanjang ramadhan kene teruskan!
lepas subh, terima message (sedeh banget tak sempat top-up a day b4 ramadhan..waaa...sms menderu2..harini br dapat balas kot..dah tu kat kg ade satu bar jek...itupun kalau duduk rapat tepi tingkap..wahaha)
oh..da jauh plak menyimpang..lepas subh..dapat sms...ingatkan sms wish raya cam bese..tapi yg kali ni lain benar bunyinye...bile nampak word."AL_FATIHAH"..aku dah kaget..
"kullu nafsin zaaiqatul maut. AL-FATIHAH kita hadiahkan buat keluarga Nurbaiti Zulkefli yang kematian adiknya Nurliana pada jam 12 malam tadi. tolong sampaikan pada yang lain"
ya ALLAH..ukhti liana dah kembali ke rahmatullah...dye classmate bilal dan naufal...16 tahun dah dijemput pulang..paling nostalgic..dijemput pulang setelah ramadhan berakhir..seolah2 menantikan ramadhan berakhir dulu....dan di pagi hariraya aku terpaku lagi...ternyata hari raya hanyalah satu hari dalam setahun yg tak jauh beza dari hari2 lain....yg membezakan bile kite berjaya harungi sebulan ramadhan dengan penuh makna..maka hanya dengan itu kita layak lalui 1 syawal dengan rasa penuh kegembiraan...
dan kematian itu mmg sesuatu yg pasti datang...tak kire bile..kalau dah ditetapkan ia akan tetap datang..walaupun pada malam raya...ya Allah tabahkan hati family liana...mak dan ayahnya, baiti, izzati yg baru berangkat ke mesir utk study medic..semoga tabah teruskan hidup...
dalam perjalanan berhari raya....melintasi qubur....assalamualaikum ya ahlil qubur...kamu telah pergi..dan KAMI AKAN MENYUSUL...
Allah...
besarnye peringatanmu untuk kami di hari raya kali ini...
Allah..
Allah..
Allah..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home